PREDSTAVITEV DELA RDO POSTOJNSKA JAMA-ZELENI KRAS V LETU 2021
Aktivnosti Regionalne destinacijske organizacije (RDO) Postojnska jama – Zeleni kras, ki deluje v okviru RRA Zeleni kras, so bile tudi v letošnjem letu usmerjene v povečevanje prepoznavnosti destinacije Zeleni kras kot zelene naravne destinacije za odgovornega obiskovalca, ki išče aktivna in posebna doživetja kraške neokrnjene narave in kulturne dediščine. Glavna promocija je bila namenjena novemu turističnemu produktu EXPLORE THE WONDERNATURE in daljinski pohodniški poti Via Dinarica. Izvedli smo prek 20 spletnih predstavitev za tuje poslovne javnosti in medije, se ob znatno okrnjenih možnostih zaradi epidemioloških ukrepov udeležili dveh sejemskih dogodkov v živo in izdali nov sodoben imidž katalog destinacije v štirih jezikih. Na področju razvoja nove ponudbe pa se lahko pohvalimo z uspešno izpeljanim procesom digitalizacije kulturne dediščine, ki je prinesel konkretne novosti za obiskovalce destinacije Zeleni kras.
RAZVOJNE AKTIVNOSTIDigitalizacija kulturne dediščine
Glavne razvojne aktivnosti so bile v letošnjem letu osredotočene na digitalno inoviranje nepremične kulturne dediščine. Tako so nastali atraktivni 3D modeli gradu Prem, dvorca Ravne, Malega gradu – Ravbarjevega stolpa v Planini in kulturne krajine Cerkniškega jezera – požiralnika Rešeto. 3D modeli so bili tudi implementirani v različne sodobne vsebine.
Na gradu Prem smo s TIC Ilirska Bistrica izdelali igro grajski pobeg – »escape castle Grad Prem«. Gre za izvirno adrenalinsko pustolovščino, ki je prva tovrstna obogatitev turistične ponudbe v destinaciji Zeleni kras. Skozi igro lahko obiskovalci v manjših skupinah spoznavajo zgodovino gradu, resnične zgodbe, osebe, mite ter legende, povezane z gradom. Z uporabo tablice in aplikacije pa je kot del igre prikazan tudi 3D model gradu Prem, ki služi kot zemljevid skozi samo igro. Igro grajski pobeg so kot novo dodatno ponudbo obiskovalcem gradu Prem ponudili že v mesecu maju.
V sodelovanju z občino Pivka smo digitalizirali dvorec Ravne. Izdelali smo 3D model dvorca in kašče, ter dva »poizkusa rekonstrukcije« dvorca iz dveh različnih zgodovinskih obdobij. Tako 3D model kot oba »poizkusa rekonstrukcij« smo uporabili v spletni aplikaciji »Skriti zaklad dvorca Ravne« ter v promocijskem filmu o dvorcu Ravne, s katerim želimo njegov zgodovinsko kulturni pomen približati širši lokalni in turistični javnosti.
V sodelovanju z občino Postojna smo digitalizirali objekt Malega gradu oziroma Ravbarjevega stolpa v Planini in izdelali njegov 3D model. Tudi tu smo izdelali »poizkus rekonstrukcije« Malega gradu iz 17. stoletja. Obe digitalizaciji sta uporabljeni v promocijskem filmu o Malem gradu, s katerim pomen te dediščine ob pripovedovanju zgodbe predstavnika rodbine Ravbarjev približamo širši turistični javnosti na izviren način.
Z občino Cerknica smo digitalizirali del kulturne krajine Cerkniškega jezera, in sicer požiralniški sistem Rešeto in tako pridobili 3D model te izjemne kraške krajine. Na njegovi osnovi smo oblikovali šest tematsko obarvanih kratkih filmov na temo ribištva na Cerkniškem jezeru, ki si jih bo mogoče ogledati v novem Centru za obiskovalce Cerkniško jezero. Tu bo na ogled tudi hologramska predstavitev preobrazbe kačjega pastirja, ki je nastala v sodelovanju z Notranjskim parkom. Gre za prvo hologramsko predstavitev v destinaciji Zeleni kras.
V sklopu projekta Biti na konju smo skupaj s partnerji razvijali tudi virtualna doživetja in sicer jahanje s konji po destinaciji Zeleni kras. S pomočjo VR očal lahko obiskovalcem prikažemo 360° jahanje s konji in jim na ta način približamo naravno in kulturno dediščino destinacije.
Doživetja v naravi – Via Dinarica in Velika Krpanova potV outdoor turizem se je v zadnjih letih na Zelenem krasu precej vlagalo. V zadnjih dveh letih si na RDO prizadevamo za razvoj integralnega produkta pohodništva in kolesarjenja, saj beležimo največ povpraševanja po aktivnostih v naravi, tudi trendi obiskovanja destinacij se razvijajo v smeri individualiziranih pristopov k obisku in personaliziranih doživetij na destinaciji. V letošnjem letu smo v sodelovanju s Planinskimi društvi Postojna, Cerknica in Ilirska Bistrica na terenu označili daljinsko pohodniško pot Via Dinarica, za katero v zadnjem obdobju beležimo veliko povpraševanja, predvsem tujih popotnikov. Pripravili smo tudi retrasiranje in razširitev Velike Krpanove poti, ki je z novim odsekom postala krožna, nova trasa pa je primerna tudi za kolesarje. Na izhodiščnih točkah poti na železniških postajah Pivka in Postojna bosta postavljeni novi informativni tabli, obiskovalci poti pa bodo na info točkah lahko dobili tudi zemljevide z označeno potjo in turističnimi točkami ob poti.
Biti na konju – razvoj konjeniškega turizmaS projektom Biti na konju smo povezali 5 ponudnikov konjeniškega turizma in ostalih konjeniških storitev na destinaciji Zeleni kras. Poleg sestave programov za različne ciljne skupine smo izvedli tudi promocijske aktivnosti, s katerimi želimo v prihodnjem letu povečati prepoznavnost regije kot konjeniško izjemno zanimive destinacije.
Pot okusov Cerkniškega jezeraNov letošnji produkt je tudi Pot okusov Cerkniškega jezera. Pripravili smo ga v sodelovanju z lokalnimi ponudniki in LAS Notranjska. Pokrajina kraških fenomenov, kjer je vode in zemlje malo, je skozi stoletja prav posebej vplivala na ljudi in kulturo. Skozi številne rodove sta se prenašala znanje in način življenja v kamniti pokrajini, ki sta globoko vplivala tudi na kulinariko. Ta spoznanja smo vključili v celodnevno turo Pot okusov Cerkniškega jezera, v katero so vključene kmetije Pod Topolom, Andrejčič, Mihelčič, T'Dolenj in Pri Logarjevih. Gostom predstavijo in ponudijo iz izvrstnih sestavin in lastnih pridelkov narejene pekovske izdelke, mlečne izdelke, marmelade, sokove, žganja, likerje, jedi iz divjih zelišč in gozdnih sadežev, skratka okuse, ki nosijo v sebi bistvo narave Cerkniškega jezera. Kulinarična izkušnja se prepleta s prikazom in spoznavanjem tradicionalne rabe tal, bio kmetijstvom, starimi postopki predelave in notranjskim gostoljubjem.
PROMOCIJSKE IN TRŽENJSKE AKTIVNOSTIPromocija produktov doživetja naraveNov produkt doživetja narave EXPLORE THE WONDERNATURE, ki smo ga s pomočjo projekta Interreg Slovenija-Hrvaška razvili v lanskem letu, je bil letos deležen največ promocije in marketinške podpore. Produkt je oblikovan za ljubitelje in poznavalce narave in vključuje edinstvena vodena doživetja kraške narave in opazovanja divjih živali na območju slovenskega Zelenega krasa in hrvaškega Gorskega kotarja. Zaradi epidemioloških razmer smo promocijo in trženje produkta izvajali pretežno digitalno, z organizacijo in udeležbo na več spletnih poslovnih dogodkih na evropskih trgih (IT, DE, AT, BE, LU, FR, CZ, PL, HU) in s kampanjo spletnega marketinga na družbenih omrežjih, ki je dosegala ciljne kupce v več evropskih državah. S kampanjo smo dosegli preko 15.000.000 prikazov oglasov na Google prikaznim omrežju ter preko 280.000 obiskovalcev na spletni strani Zeleni kras.
Letos smo izdatno poskrbeli tudi za kakovostno in posodobljeno tiskano promocijo. Izdali smo namreč dva destinacijska imidž kataloga - splošni tiskani katalog destinacije Zeleni kras in tiskani katalog za produkt Explore the Wondernature. Kolesarsko in pohodniško ponudbo pa smo promocijsko podprli s tiskano karto.
Poslovni dogodki in sejemske predstavitveOd redkih turističnih poslovnih dogodkov, ki so letos doma ali v tujini potekali v živo, smo se udeležili štirih. Ponudbo potovanj in izletov za domače starejše goste in organizirane skupine smo predstavljali v Ljubljani na Festivalu za tretje življenjsko obdobje. Na skupni stojnici Zeleni kras so pod okriljem RDO nastopili trije občinski TIC-i ter upravljavci Parka vojaške zgodovine, Križne jame, Notranjskega parka in Postojnske jame.
Zelo pomembna je bila ob pričakovanem vračanju bližnjih italijanskih gostov v Slovenijo predstavitev na tradicionalnem sejmu Barcolana v Trstu. Italijanski gosti so kot običajno pokazali velik interes za obisk kraških jam, presenetljivo veliko zanimanja pa je bilo za družinski turizem. Tem smo predstavili naše letošnje novosti, kot so igra pobega na gradu Prem, novi center o velikih zvereh Dina v Pivki, aktivnosti na Cerkniškem jezeru, obnovljeni gozdni učni poti na Mašunu in pri gradu Snežnik, pa tudi simulator letenja v Parku vojaške zgodovine in druge.
Aktivno smo sodelovali tudi na Dnevnih slovenskega turizma, ki so letos oktobra potekali v Postojni in se udeležili Slovenske turistične borze SIW, ki slovenskim turističnim ponudnikom omogoča povezovanje s ključnimi kupci, v letošnjem letu predvsem iz bližnjih evropskih trgov.
V letu 2021 smo sodelovali tudi z vplivneži na socialnih omrežjih in turističnimi blogerji. Pri tem smo z njihovo pomočjo širili informacije o novi turistični ponudbi v regiji ter nagovarjali ključne ciljne skupine v Sloveniji in na tujih trgih. Sodelovali smo z avtorji blogov Bit Sever, Kam z mulcem,…
ORGANIZACIJSKE AKTIVNOSTIUsposabljanje in izobraževanje turističnih ponudnikovPoleg razvoja in trženja ponudbe predstavlja pomemben del poslanstva RDO Zeleni kras tudi dvigovanju kompetenc zaposlenih v turizmu. Največ pozornosti smo letos namenili usposabljanju in izobraževanju turističnih ponudnikov. Tako smo v zimsko-spomladanskih mesecih izpeljali 40 urni tečaj izobraževanja za pridobitev licence lokalnega turističnega vodnika na destinaciji Zeleni kras ter tečaj za turno kolesarske vodnike. Licenco za lokalne vodnike je pridobilo 47 novih oseb, licenco turno kolesarski vodnik I pa 10. Skladno s trendi in z izraženimi potrebami turističnega sektorja smo organizirali dve izobraževalni delavnici na temo kulinarike, in sicer Trendi v gostinstvu in kulinariki ter Organizacija 5-zvezdičnih kulinaričnih dogodkov v času epidemije. K sodelovanju smo pritegnili znane kuharske mojstre Iva Tomšiča, Uroša Štefelina in Marcelo Klofutar. Kot destinacija z znakom SLOVENIA GREEN DESTINATION smo turistične akterje nagovorili s tematiko skrb za okolje v turizmu. Vsi dogodki, izpeljani v živo, so bili zelo dobro obiskani.
Brezplačna vodenja z lokalnimi vodniki po Zelenem krasuKot krovna regijska turistična organizacija smo v sodelovanju in s finančno pomočjo Slovenske turistične organizacije organizirali brezplačna turistična vodenja po destinaciji. Sedem lokalnih vodnikov je v sodelovanju z RDO pripravilo programe vodenj v naravi, ki so obiskovalcem razkrivali posebnosti Zelenega krasa. Od julija do septembra 2021 se je zvrstilo kar 56 vodenih izletov, ki se jih je udeležilo več kot 500 obiskovalcev. Na ta način smo lokalnim prebivalcem omogočili kakovostna doživetja, spoznavanje lastne turistične destinacije in obenem vodniškega poklica.
Povezovanje in mreženjeV letu 2021 smo se kot destinacija vključili v SRIP Turizem. Gre za Strateško razvojno inovacijsko partnerstvo na področju razvoja turizma v Sloveniji, ki združuje e-podporni sistem za potrebe slovenskega turističnega gospodarstva. Podjetja, člani SRIPT, ustvarijo več kot 70 % prihodkov v slovenskem turizmu, kar kaže na zares močno partnerstvo. V okviru SRIPT se člani in deležniki strateško povezujemo na področjih skupnega razvoja trajnostnega turizma in digitalizacije, internacionalizacije, razvoja človeških virov in spodbujanja podjetništva.
V letu 2021 smo okrepili tudi sodelovanje z izobraževalnimi ustanovami na področju turizma. Tako smo za študente Fakultete za turizem Turistica iz Portoroža in Fakultete za turizem iz Brežic organizirali oglede po destinaciji in predavanja. Bodočim strokovnjakom za turizem pomagamo tudi pri njihovih strokovnih delih, s čimer želimo zainteresiranim študentom predstaviti posebnosti našega območja, obenem pa spoznavamo nove poglede mlajše generacije na razvoj turizma v naših krajih.
Priprava nove strategije razvoja turizma v destinacijiV letošnjem letu smo začeli snovati novo strategijo razvoja turizma v destinaciji Zeleni kras za obdobje 2022-2027, ki bo izpostavila glavne izzive in začrtala nadaljnje poti razvoja regijskega turizma ter opredelila vsebine glavnih produktov regije. Eden od novih produktov, ki ga destinacija doslej ni načrtno razvijala, bo kulinarika. Glavni adut regijskega turizma pa še naprej ostajajo doživetja kraške narave.
TURISTIČNA SEZONA 2021Tudi letošnjo turistično sezono je zaznamovala epidemijaPodobno kot leto 2020 je tudi leto 2021 zaznamovala pandemija SARS Cov-2. Poslovanje turističnih ponudnikov je bilo izjemno okrnjeno od januarja do maja 2021. V tem obdobju ni bilo dovoljeno gibanje in nudenje vseh turističnih storitev, ravno tako pa je bilo omejeno gibanje mednarodnih tokov obiskovalcev preko državnih meja. Vsi ti dejavniki se odražajo na prihodih in nočitvah v državi in naši regiji. V obdobju prvih devetih mesecev smo v destinaciji Zeleni kras zabeležili 59.575 prihodov gostov, ki so izvedli 100.819 nočitev. Podatki so v primerjavi z letom 2020 sicer boljši (50% več prihodov in 40% več nočitev), v primerjavi s predpandemijskim obdobjem pa beležimo 50 odstotni upad prihodov in nočitev v regiji.
Večino gostov še vedno predstavljajo tujci (razmerje je 80:20), vendar pa opažamo, da se je v zadnjih letih dvignilo število slovenskih gostov. Ti praviloma ustvarijo več nočitev na osebo (2,2 nočitvi) kot tujci (1,5 nočitve). Od tujih gostov je največ gostov prišlo iz Nemčije, Italije, Francije in Nizozemske.
RDO opravlja tudi agencijsko delo in organizira ter trži lastne programe, s katerimi spodbuja trajnostni in odgovorni način obiska destinacije. Zadnja leta beležimo povečanje povpraševanj po unikatnih doživetjih narave, zlasti po programih opazovanja veliki zveri v naravnem okolju in alternativnih obiskov kraških jam za manjše skupine. V letošnjem letu smo prejeli 83 takšnih povpraševanj, realizacija je bila skoraj 50%, kar je veliko bolje kot lani. Na splošno se število povpraševanj in število gostov, ki jih preko naših programov pripeljemo v regijo, iz leta v leto počasi povečuje, dobra je tudi povprečna poraba na gosta, ki v 2021 znaša 130 EUR. Gre namreč za unikatne in cenovno višje programe, pri čemer sta pri odločitvi gosta za nakup bolj kot cena pomembni kakovost in prilagodljivost ponudbe.
Finančni viri za delovanjeRDO Postojnska jama-Zeleni kras za svoje delo pridobiva sredstva prek javnih razpisov MGRT in STO ter s strani občin v Primorsko-notranjski regiji. Za navedene aktivnosti smo v letih 2020-2021 z uspešnim kandidiranjem na razpisih pridobili 350.000 EUR. Na podlagi sklenjenih petletnih pogodb pa šest občin skupaj za aktivnosti RDO letno nameni 96.000 EUR.
NAČRTOVANI PROGRAM DELA ZA 2022V letu 2022 bomo nadaljevali z zastavljenimi cilji v novi turistični strategiji. Ti predvidevajo razvoj kulinaričnih vsebin in izboljšanje kakovosti doživetij v naravi. V letu 2022 želimo razviti nova doživetja v obliki organiziranih dogodkov na regijski ravni (npr. Festival pohodništva in kolesarjenja Zeleni kras, kulinarični dogodki…), nadaljevati z digitalizacijo ponudbe ter povezati ponudnike destinacije Zeleni kras v kartico doživetij.
Nadaljevali bomo s skupno promocijo pod krovno znamko Zeleni kras, ki bo v glavnini potekala preko digitalnih kanalov in v sodelovanju z vplivneži in blogerji razdeljenimi po ciljnih skupinah. Na svetovni razstavi EXPO Dubaj bo destinacija prikazana v skupnem videu makrodestinacije Mediteranska in kraška Slovenija.
Za ponudnike turističnih storitev iz destinacije bomo organizirali usposabljanja za dvig kompetenc in izobraževanja na različne tematike (razvoj kulinarike, delo na spletnih in digitalnih vsebinah, novi načini vodenj, ogledi primerov dobrih praks…)
S predvidenimi aktivnostmi bomo zasledovali cilje Zelene sheme slovenskega turizma ter dodajali višjo vrednost doživetjem Zelenega krasa. Obiskovalcem namreč želimo ponuditi še boljšo izkušnjo na lokaciji ter poskrbeti za njihovo večje zadovoljstvo.
Dejan Iskra, vodja RDO Postojnska jama-Zeleni kras
Več informacij: info@zelenikras.si; 041 941 509.
PRILOGE (povezave do spletnih predstavitev)
- 3D model grad Prem: https://sketchfab.com/3d-models/prem-grad-e9ed3869b307425eb5ee6568d823af21
- Dvorec Ravne - graščina https://sketchfab.com/3d-models/kal-pri-pivki-grascina-rovne-grascina-b0d958fdb1d547828f190110c5da08eb
- Dvorec Ravne - kašča: https://sketchfab.com/3d-models/kal-pri-pivki-grascina-rovne-kasca-1a2f6956c67b41d5a7025a6e912d52e3
- Promocijski film dvorec Ravne: https://www.youtube.com/watch?v=08MSrW8lXyw
- Link na aplikacijo »Pozabljeni zaklad dvorca Ravne«: https://www.dvorec-ravne.si/ (dostopna samo preko mobilnih telefonov)
- Mali grad – Ravbarjev stolp z outlineom: https://sketchfab.com/3d-models/planina-mali-grad-outline-rekonstrukcija-7fe02020a24b4ddbaf7a70966aff35ad
- Mali grad/Ravbarjev stolp: https://sketchfab.com/3d-models/planina-mali-grad-1e7039d4cb2a469783c5547159f685d8
- Promocijski film Mali grad: https://www.youtube.com/watch?v=9ZZtMRGnN9U
- Cerkniško jezero:https://sketchfab.com/3d-models/cerknica-kulturna-krajina-cerkniskega-jezera-5bf23e021ade4900b40743ea057ce010